torsdag 4 augusti 2016

Bokrecension: Som stjärnor i natten

Titel: Som Stjärnor i Natten
Originalets titel: All the Bright Places, 2015
Författare: Jennifer Niven
Genre: Ungdom, Romantik
Sidor: 392
Utgivningsår: 2015
Första meningen: "Är det här en bra dag att dö på?"

Handling: När Finch - killen som uppför sig konstigt och kallas freak, planerar att hoppa från klocktornet, blir han räddad av Violet som råkade vara på plats. Så lyder den officiella versionen. Egentligen hade båda tänkt hoppa, men Finch övertalade Violet att låta bli, och efteråt kan han inte hålla sig ifrån henne. Mellan dem uppstår starka känslor, och just som Violet börjar känna att hennes liv vänt till det bättre igen, märker hon att något är riktigt fel med Finch.

Tankar om boken: Jag tyckte verkligen om den här boken, historien var väldigt vacker och gripande, och även om den var lite seg i början så var det något som fångade mitt intresse och bara man orkar läsa på så blir man verkligen belönad senare! Jag är ofta lite skeptisk till att läsa böcker som är berättade ur en killes perspektiv, men i den här boken där perspektivet byttes från och till mellan Finch och Violet, var killperspektivet så bra berättat, att jag helt och fullt föll för Finch! Hans tankar och hans sätt att förhålla sig till omvärlden var så verklighetstroget och så förståeligt. Även Violet var fint karakteriserad, och fastän jag inte har ett likadant förflutet som hon, så var det lätt att relatera sig till henne.

Den här kärlekshistorien berörde mig starkt, den var både en av de bästa och en av de sorgligaste jag läst, och jag grät mig faktiskt igenom de sista 50 sidorna. Men ja, det här är alltså en bok som jag rekommenderar för alla!

Betyg: 5/5

Utläst: 7.7-2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar