Bokrecension: Kanske är det allt du behöver veta

Originalets titel: We Were Liars, 2014
Författare: E. Lockhart
Genre: Ungdom, Drama
Sidor: 259
Utgivningsår: 2014
Första meningen: "Välkommen till den förträffliga familjen Sinclair."

Handling: I familjen Sinclair är alla och allt perfekt. Ingen är annorlunda eller konstig. Somrarna tillbringar den förmögna familjen på sin privatägda ö, men den femtonde sommaren händer något som förändrar allt. Cadence är med om en olycka, men eftersom hon förtränger minnet av den så är den oförklarlig för henne. När hon två år senare återvänder till ön, försöker hon få reda på sanningen, men ingen vill berätta sanningen för henne, och när hon äntligen kommer ihåg, blir hon förfärad.

Tankar om boken: Om du söker efter en bok med en ordentlig twist på slutet så är det här den optimala boken för dig! Efter att ha läst bokens baksida var jag faktiskt inte särskilt ivrig på att börja läsa den, men direkt från början var det något som fick mig på kroken. Den var ganska enkelt skriven, som om man viljat försäkra sig om att läsaren förstår, men samtidigt var det poetiskt med en massa enkla uttryck och förklaringar, som beskrev situationen eller personen mer än någon annan lång text kunde ha gjort. Min favoritkaraktär i boken var absolut Gat, och han var nog en av orsakerna till att jag gillade boken så mycket. Han var på en och samma gång så bra och så nära Cady, men ändå så långt borta, och fastän deras kärlekshistoria lite påminde om en av de som oftast finns i böcker, så var den ändå helt annorlunda. Jag tyckte överlag också att bokens innehåll var väldigt bra balanserat, och jag är glad att jag faktiskt köpte den här boken och inte bara lånade från biblioteket, eftersom det här nog är en sådan bok som jag kommer läsa om inom en snar framtid.

Det här är en bok som jag rekommenderar alla att läsa! Fastän den egentligen kategoriseras som ungdomsbok så tror jag att även vuxna skulle gilla den.

Betyg: 5/5

Utläst: 30.7-2016