Bokrecension: Me Before You

Originalets titel: -
Författare: Jojo Moyes
Genre: Kärleksroman
Sidor: 481
Utgivningsår: 2012
Första meningen: "There are 158 footsteps between the bus stop and home, but it can stretch to 180 if you aren't in a hurry, like maybe if you're wearing platform shoes."

Handling: Louisa lever ett stillsamt och balanserat liv med inkomsterna tryggade tack vare sin arbetsplats på ett café, men när caféet lägger ner måste hon börja söka efter ett nytt jobb. Ingenting verkar intressera henne, men när hon snubblar över chansen till en toppen lön som vårdare, tar hon den. När hon börjar sitt nya arbete och får träffa Will - som blivit förlamad från axlarna neråt i en olycka, verkar allt först förfärligt, men med tiden börjar de komma överens. Allt förändras ändå när hon råkar höra ett samtal mellan Wills mamma och syster. Vad ska hon göra med den informationen?

Tankar om boken: Älskar, älskar älskar!!! Me Before you - på svenska Livet efter dig, var den första boken någonsin jag läst på engelska! Jag tror nog att jag hade kunnat få ut mera av boken ifall jag läst den på svenska eftersom jag inte är speciellt bra på engelska, men jag kände att jag faktiskt måste börja träna på min engelska och det här var en bra början. Trots att jag inte förstod riktigt allting och fick använda Google Translate en hel del, så föll jag helt för den! Boken var berättad ur Lous synvinkel, men då och då kom det kapitel berättade från någon annans perspektiv, och det var mycket information snyggt inbakat i de kapitlena vilket jag gillade. Just tack vare dem så hände det flera gånger att jag liksom tänkte en sak och strax efter hände det också i boken. Jag älskar hur Lou och Will småningom börjar känna varandra så väl att nästan inga ord behövs, och efter att ha läst den här boken har jag nu en helt annan uppfattning om funktionshindrade, eftersom Will var precis som vilken annan man som helst bortsett från att han satt i rullstol. Fastän man inte fick läsa något ur hans perspektiv så fick man på något sätt i alla fall en bra uppfattning om hans tankar, och jag förälskade mig helt i honom och skulle såå gärna vilja känna honom i verkligheten, haha.

Me Before You blev nu en av mina absoluta favoritböcker, och jag rekommenderar den stort till er alla! Det var en rörande berättelse som gjorde att jag en kväll nästan gjorde slut på mina tårar, men mer vill jag inte avslöja utan ni får ta och läsa den själv! Den finns som sagt också på svenska, och det har även gjorts en film av den i år, som jag antagligen kommer köpa på dvd.

Betyg: 5/5

Utläst: 28.8-2016