Bokrecension: Himmelska Eldens Stad

Författare: Cassandra Clare
Genre: Ungdom, fantasy
Sidor: 731
Utgivningsår: 2016
Första meningen: "Föreställ dig någonting lugnande."

VARNING FÖR SPOILERS FRÅN SERIENS FÖREGÅENDE DELAR!!

Handling: Sebastian har bestämt sig för att inleda ett krig mot skuggjägarna, och Jace, Clary, Alec, Isabelle och Simon som sett på från sidan märker att de måste ingripa. De upptäcker ändå snabbt att det inte finns något de kan göra i deras värld, utan de måste ta sig in i en annan dimension för att ha en chans mot Sebastian. Uppdraget de är ut på är livsfarligt och det är inte sagt att alla kommer oskadda eller ens levande tillbaka...

Tankar om boken: Nu är även denna serie avslutad och ni förstår inte hur mycket jag längtat till att få komma och skriva en sammanfattning av The Mortal Instruments! Himmelska eldens stad - alltså den avslutande delen av serien - var med sina över 700 sidor ganska tung att läsa och det tog mig över en vecka att läsa klart den, men den var absolut läsvärd! I den här boken kom några nya personer med, och jag gillade verkligen hur Clare lyckats tvinna in Emma Carstairs och hennes vänner i berättelsen så på slutet utan att de verkade dittvingade. Även de andra karaktärerna har här blivit fastsvetsade i serien och de samverkade så bra ilag, att det liksom nu var boken med karaktärerna mot världen och inte boken mot karaktärerna. Min absoluta favoritkaraktär under hela serien har nog varit Alec, jag gillar även de andra huvudpersonerna mycket, men det är något som fått mig att fastna hårt för Alec. Han är lite tystare än de andra och har inte ett behov av att vara som mittpunkt, men när han väl uttrycker sig så är han så klok och så äkta. Jag älskar även hans förhållande med Magnus, som är så urgulligt att det får mig att rysa!

Under hela serien har det även varit väldigt roliga dialoger som fått mig att flera gånger brista ut i skratt. De är så roligt vardagliga i jämförelse med situationerna som de sker i, och jag tycker överlag också att Clare gjort ett bra arbete med att få med det vardagliga. Fastän det är en fantasy-serie, så tas även större och viktigare saker upp, som t.ex. det här med homosexualitet och de känslor som det väcker hos folk, och de homosexuella förhållandena som fanns i boken var alla skildrade på ett sätt som ger en utomstående en fin och bra bild av homosexualitet.

Jag storälskade (kan man säga så?!) verkligen den här serien och rekommenderar alla unga fantasyälskare att läsa den, eftersom det här minsann är fantasy när den är som bäst!

Betyg: 4,5/5

Utläst: 30.9-2016